Travel log: Cycling along the Danube from Passau to Vienna

By our Guests Martin und Catherine

Martin and Catherine from the Netherlands travelled along the Danube from Passau to Vienna. The Danube cycle path takes you on an unforgettable experience including a variety of nature and a unique countryside along the second longest river in Europe. There is lots to see and Martin and Catherine share what they have experienced.
A travel log in Dutch for all the other travellers from the Netherlands.

29 juni 2019: Heenreis naar Wernstein

Aankomst in Wernstein am Inn in Landhotel zur Mariensaule.
Nette en vriendelijke ontvangst in een gemoedelijk hotel. In de loop van de avond kregen we een duidelijke uitleg over het reilen en zeilen van de Radweg tour. Onze vragen werden zorgvuldig beantwoord en tot in detail uitgelegd.

Zelfs het vervoer terug naar het beginstation werd alvast betaald en is goed geregeld. Meerdere tips en bezienswaardigheden werden in het kort besproken. Het hotel beschikte over een gezellig terras en goed restaurant. Het personeel was gastvrij, wees ons de weg in het hotel en onze fietsen konden veilig worden opgeborgen. De kamer was eenvoudig en netjes. Het ontbijt was goed verzorgd op de dag van vertrek op zondag 30 juni 2019. We laten ons verrassen.

Danube Cycle Path

30 juni 2019: Wernstein – Niederranna

Het was stralend weer bij vertrek en de temperatuur liep alsmaar op. We gingen richting Niederranna, Gasthof Draxler. Onderweg bezochten we de Altstadt en de Dreifluesse-eck in Passau. De Altstadt had leuke promenades en op het hoogste punt stond pontificaal de St. Stephan Dom. De Dom heeft een zeer rijke historie en de grootste Dom-orgel van de wereld met 17.974 pijpen bij 233 klingelende registers.

Bij de Dreifluesse-eck komen de Donau, Inn en Ilz samen, wat een fascinerend beeld weergeeft. De route naar onze volgende locatie was duidelijk aangegeven. Vele leuke gezellige terrassen maakten de route alsmaar gezelliger. Bij Gasthof Draxler werden we vriendelijk ontvangen. De locatie lag pal naast de Donau. Het restaurant werd druk bezocht, het eten was matig en het ontbijt magertjes. Omdat wij als laatste ontbeten, was alles op. Er moest kaas en vlees bijgevuld worden en het brood was niet zo lekker. De kamer was netjes en schoon.

Danube

1 juli 2019: Niederranna – Linz

Om 9:00 u zijn we vertrokken richting Linz. In het begin was de route bijzonder mooi wat uitnodigde om veel foto’s te maken en te filmen. We genoten van de prachtige natuur, maar de laatste kilometers vonden we geen succes vanwege het drukke verkeer. De Altstadt van Linz is beslist de moeite waard om te bezoeken. De Mariendom is de grootste kerk van Oostenrijk. Zeer indrukwekkend zijn de bonte vensters. Ook het Schlossmuseum mag niet ontbreken wanneer men Linz bezoekt. Verder bezochten wij nog de Hauptplatz. Een bijzondere locatie om te vertoeven.

In het hotel Courtyard by Marriott Linz werden we leuk begroet. We kregen uitleg waar we de fietsen konden plaatsen. Het prachtige viersterren hotel bood veel luxe, evenals onze kamer. Opvallend was het leuke personeel en het restaurant waar goed gedineerd kon worden. Het ontbijt was helemaal af. We konden niets ontdekken wat niet aangeboden werd. Graag hadden we nog wat in dit hotel willen verblijven, maar we moesten verder naar de volgende plaats, Hotel Schiffsmeisterhaus in Ardagger.

Ardagger

2 juli 2019: Linz – Ardagger

Op internet had ik deze locatie opgezocht. Het hotel lag niet aan de Donau, maar in het midden van het centrum. Het gebouw sprak mij niet bijzonder aan, maar dit was misschien, omdat we in Linz zo ontzettend zijn verwend, ook qua luxe.

De route richting Ardagger was erg mooi, zeer fijne fietspaden en (waarschijnlijk omdat het midden van de week was), erg rustig om te fietsen. Het kleine dorpje had geen echte bezienswaardigheden. We hebben slechts een kleine wandeling gemaakt. Een wandelingetje op zoek naar een restaurant wat we dan ook gevonden hadden. Dit restaurant lag mooi aan het water en het was een genot om hier te zitten.

De kamer die we toebedeeld kregen in Hotel Schiffsmeisterhaus, was oud en zeer gedateerd. De enige “luxe” die er was, was een haardroger. De binnenplaats deed wel leuk aan. Het ontbijt bij dit hotel was zeer mager. Een grote groep fietsers (met bus) hadden net ontbeten. De ruimte waar ontbeten kon worden, was rommelig en er was geen tafeltje meer schoon. Er werd ons gevraagd om 5 minuutjes te wachten, omdat er geen broodjes, kwark en beleg meer was, en er moest een tafeltje worden schoongemaakt. Dit werd wel netjes gedaan.

Wachau

3 juli 2019: Ardagger – Emmersdorf

Op naar Hotel Donauhof Pichler in Emmersdorf. De route was wederom zeer mooi en we genoten van het weer, de terrasjes en de vele fietsers waar je tijdens zo’n tocht veel contact mee krijgt. Ervaringen en tips worden gedeeld en je probeert hier zo veel mogelijk uit te halen. Emmersdorf lag tegenover de zeer bekende stad Melk. Melk is een bijzondere stad die veel te bieden heeft. Wij bezochten de zeer bekende Stiftskirche.

Deze kerk mag zeker niet ontbreken wanneer je in Melk bent. Het bezoek in Melk is aangegeven met “Themenwege”. Zo leidt de Goldene Stiege, Blaue Welle en Gruene Pfad en de Rote Faden door de talrijke bezienswaardigheden van Melk. Hotel Donauhof in Emmersdorf overtrof al onze verwachtingen. We waren al verwend in het Courtyard by Marriott Linz, maar dit hotel was super. De ontvangst, de hulpvaardigheid van het personeel, het restaurant, het ontbijt, in een woord geweldig. De kamer was zeer luxe en het bed gaf ons een welverdiende massage.

Melk

4 juli 2019: Emmersdorf – Traismauer

We vonden het spijtig te moeten vertrekken uit Emmersdorf, maar het volgende verblijf, Gasthof Nibelungenhof in Traismauer, wachtte op ons. De route naar Traismauer was gevarieerd: onderweg zagen we bossen, velden en waterwegen. De eerste 13 kilometer richting Traismauer voerden ons langs een drukke weg. De Donau was wel zichtbaar, maar door het drukke verkeer konden we niet genieten van de fietstocht door het geluid.

Na 13 kilometer werd de route aangenamer, maar deze tocht was de minst mooie route tot dusver. Aangekomen in Gasthof Nibelungen, dat in het centrum lag, werden we verwelkomd door de gastvrouw met een glaasje fris met kruiden. Dit was een welkome begroeting. De gastvrouw legde ons uit waar we de elektrische fietsen konden plaatsen en eventueel op konden laden. De kamer die ons werd toegezegd, was netjes, eenvoudig en schoon.

Het verblijf in Nibelungen was wel speciaal. Alle maaltijden die werden bereid door het familiebedrijf waren gebaseerd op zelf verbouwde producten. Ook de drankjes, die erg lekker waren, was een eigen product. In de ochtend hebben we lekker ontbeten. Alles werd tijdig aangevuld en vers gebakken.

5 juli 2019: Traismauer – Wenen

De laatste kilometers richting Wenen voerden ons via een prachtig fietspad naar de eindlocatie. De gehele route lag zowat pal langs de Donau. Onderweg hebben we weer genoten van de leuke terrassen. De temperatuur was hoog, dus de terrassen waren een welkome stop.

In Wenen was het even zoeken naar het Park Inn Hotel in verband met veel bouwwerkzaamheden. Sowieso waren we ook niet de drukte gewend de laatste vijf dagen. Eenmaal aangekomen in het hotel werden we gastvrij ontvangen. De fietsen konden kosteloos geparkeerd worden in de garage, evenals alle afgelopen dagen. Aangezien we een verlenging hadden aangevraagd in dit hotel, hebben we de dag van aankomst alleen een bezoek gebracht aan de Prater.

Vienna

Wiener Prater is een groot park in Wenen, gelegen in het tweede district, ten oosten van het stadscentrum. Met "Prater" wordt ook vaak verwezen naar een deel van het Prater dat ingericht is als attractiepark: dit deel wordt Wurstelprater of Volksprater genoemd.
Op 6 juli hadden we ons voorgenomen, een gehele dag door te brengen in het prachtige Wenen. Achteraf gezien is 1 dag eigenlijk te weinig, maar hetgeen wij wilden bezoeken en zien, is ons gelukt.

6 juli 2019: Wenen

Bezoek op eigen gelegenheid (verlengingsdag) Wenen.

7 juli 2019: Terugreis

Om 13:40 uur werden we, zoals afgesproken, opgehaald door een busje. De fietsen werden zorgvuldig geplaatst op de aanhanger van de bus. We zijn op zeer correcte en een gezellige 3 uur durende reis terug naar Wernstein teruggebracht.

We hebben genoten van een prachtige fietsvakantie die zorgvuldig en goed voorbereid is door Radweg-Reisen GmbH.

Wij kunnen deze reis aanbevelen aan iedereen die van mooie natuur, cultuur en gezelligheid houdt.